BLOG #5. Topowych 5 suplementów w CROSSFICIE!

Posted on Posted in Blog

Zanim władujesz w siebie litry gainerów, przedtreningówek czy innych „supli” odpowiedz sobie na pytanie co jest Twoim celem, jak intensywnie trenujesz, czy przede wszsystkim potrzebujesz dodatkowej pomocy w postaci odżywek.

Bazą, oraz punktem wyjscia, co często powtarza się w CrossFicie jest – Nutrition czyli odżywianie. Poprawa, zbilansowanie i dobór diety pod aktywność fizyczną powinno być pierwszym krokiem by poprawić swoje samopoczucie, regenerację czy wyniki na codziennych WODach. Suplementy nie są w stanie zastąpić czystej michy, która jest podstawą, nie tylko dla Atletów z Gamesów, ale każdego komu zależy na zdrowiu.

Rich Froning czyli czterokrotny zwycięzca CrossFit Games w jednym z wywiadów powiedział:

 

„Wszystkie składniki odżywcze powinny pochodzić z dobrze zbilansowanej diety. Osobiście przyjmuję dodatkowo białko i aminokwasy, ale tak naprawdę nie wiem czy one działają.”

 

Coś mi się zdaje, ze coś tam jeszcze przyjmuje;) Ale to o tym innym razem.

Suplementy mogą pomoc, ale nic nie zastąpi włożonej pracy. Mogą pomoc wykonać tej pracy ciut więcej przyspieszając regeneracje po treningową, dając dodatkowy zastrzyk energii. Kiedy trenujesz sporo (4-5 razy w tygodniu) i mimo dobrej szamki ciężko o regenerację, warto dorzucić coś co mogłoby wspomóc Twoje wyniki. Tutaj TOP 5 supli, które sprawdziłem i rzeczywiście dają radę:

1. BIAŁKO jest budulcem naszego ciała. Przy wzmożonej aktywności fizycznej zwiększa się zapotrzebowanie na ten składnik. Jest to około 1,5g na 1kg masy ciała. Nie tylko przyspiesza budowanie mięśni (w przypadku nadwyżki białka), ale również pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej. Ja stosuję po treningu izolat białka WPI, ponieważ wchłania się najszybciej.

2. BCAA to trzy rozgałęzione aminokwasy najczęściej występujące w naszym organizmie: leucyna, walina i izoleucyna. Przyspiesza regenerację, buduje mięśnie i zapobiega ich rozpadowi. Najlepsze produkty to te, które zawierają proporcje 4:1:1

3. KREATYNA mimo wielu odmian dostępnych na rynku najskuteczniejszym i najlepiej przebadanym jest monohydrat kreatyny. Przyspiesza syntezę białek, poprawia siłę, wydolność przy krótkim wysiłku.

4. BETA-ALANINA jest prekursorem bardzo ważnej substancji – karnozyny, będącej podstawowym elementem tkanki mięśniowej. Beta hamuje rozpad mięśni, odżywia mięśnie, pozwala utrzymać większą intensywność na treningu. Systematyczna suplementacja beta-alaniną prowadzi do wzrostu całkowitej wydolności naszego organizmu. Świetnie współgra z kreatyną.

5. L- ARGININA  jest pionierem tlenku azotu, który ma pozytywny wpływ na organizm. Zmniejsza ciśnienie krwi, poprawia efektywność wysiłku, a najlepiej wpływa na regeneracje poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych, relaksuje mięśnie głębokie.

W miarę możliwości wybierajcie te suplementy z jak najmniejszą zawartością cukru, najlepiej o smaku naturalnym bez sztucznych barwników i słodzików. Suplementy to przede wszystkim uzupełnienie diety. Sięgając po nie, musicie pamiętać, że nic nie zastąpi dobrej diety i pracy włożonej w trening. Nie zapominajcie też o odpowiedniej kolejności, trening, dieta i suplementacja. Na odżywki należy zasłużyć żeby ich stosowanie miało jakikolwiek sens.

Autor: Maciej Franciszek Wierzbowski „Wierzba” Trener CrossFit w CrossFit Ursynów