BLOG #14. Czy CrossFit jest odpowiedni dla dzieci i młodzieży?

Posted on Posted in Bez kategorii, Blog

Kto zasmakował CrossFitu z reguły zostaje z nim dłużej! Dlatego cieszy nas, że trenują pokoleniowo rodzice ze swoimi dzieciakami. Zdarza się i odwrotnie bo jest też młodzież, która motywuje swoich rodziców do regularnych treningów CrossFit. To taka wzajemna, podwójna motywacja!

CrossFit Kids i CrossFit Teens to coś więcej niż trening i dobra zabawa. Workout i zasady w CrossFicie uczą poznawania autorytetów, współdziałania i szacunku w grupie, poznawania emocji w wygrywaniu, ale i tego, że ktoś może być lepszy w wybranym treningu od nas. Różnorodność ćwiczeń w crossficie jest tak duża, że każde dziecko może w nim znaleźć i rozwijać swoją mocną stronę jak gibkość, wytrzymałość, koordynację, siłę… ale też dzięki programowaniu trenerów CrossFit KIDs uzupełnić braki w aspektach, elementach, które są mniej rozwinięte.

Dzieciaki są cudowne – bardzo naturalne, stąd czasem zdarza mi się nie narzucać im treningu (grupy 3-5 lat).  Same tak na prawdę wiedza jakiego rodzaju ruchu danego dnia potrzebują. Wystarczy czasem rozłożyć 2 pachołki w odległości paru metrów oraz plotki i one same zaczynają ćwiczyć sprinty, slalomy, pady na ziemię – burpees, czy czołganie.

Dlaczego zajęcia Crossfit Kids są wyjątkowe:

  • Zawierają wszystkie grupy ćwiczeń: weightlifting, gimnastyczne (podciąganie) oraz typowo wydolnościowe (wiosła, biegi) tzw. metabolic conditioning
  • Rozwijają ruchy funkcjonalne, które wykonujemy w ciągu dnia wiele razy jak podnoszenie przedmiotów, schylanie, przysiady –  uczymy się je wykonywać z prostymi plecami, utrzymując kolana do zewnątrz.
  • Są świetnym przygotowaniem pod każdy sport!
  • Są nastawione na bezpieczną zabawę sportem i systematyczny trening,
  • Uczą zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia.

Każdy wygrywa!

W CrossFicie lubimy sprawdzić swoje możliwości i postępy, dlatego cyklicznie organizujemy zawody, gdzie dzieciaki mają szansę zaprezentować nabyte umiejętności przed rodzicami, znajomymi. To przede wszystkim dobra zabawa pełna emocji, sportowego dopingu, uwieńczona nagrodami. Każdy dostaje medal!

Rywalizacja w systemie treningowym CrossFit może pojawić się na poziomie nastolatków. Szczególnie chłopcy mają naturalną potrzebę rywalizacji, nie tylko bycia najlepszym przed samym sobą, ale i przed równieśnikami. Trening uczy pokory i dyscypliny: „Mogę być dobry jak będę regularnie trenował/trenowała. Wiem jakie są moje silne strony. Rozwijam je, ale pracuję też nad tym co mi nie wychodzi.” Ale dziewczyny też lubią się wykazywać. Preferują, gdy skupimy się na nich samych. Wiedzą, że podstawą zdrowej, zgrabnej sylwetki jest ruch. CrossFit daje niemalże gwarancję proporcjonalnej sylwetki, bo angażuje pracę wszystkich mięśni. Dziewczynki mają swoje ulubione ćwiczenia jak skakanka, ćwiczenia gimnastyczne, ale i ruchy ze sztangą! Bo czują MOC!

Wartość dodana?

Przyjęte jest, że na zajęciach terminologia CrossFitu jest w języku angielskim, więc przy okazji  dzieci się uczą tego języka!
Pod koniec zajęć rozmawiamy o zasadach dobrego odżywiania. Każde dziecko, które chodzi na crossfit, wie że cukier szkodzi a najlepszy jest ten w owocach oraz, że zielone warzywa, białko, dobre węglowodany jak kasza, ryż budują siłę. Jeśli wyrasta się w takim środowisku dalej w życiu stosuje się  te zasady czy uprawia sport zawodowo (mamy pływaków, szermierzy, tancerzy w grupie) oraz czy ćwiczy się  jedynie rekreacyjnie. Tym bardziej jeśli dziecko widzi,  że rodzice podobnie trenują i zdrowo się odżywiają.

Zajęcia Crossfit Kids pomagają dzieciom uprawiającym sport także wyczynowo, które mogą być przebodźcowane, nadmiernie pobudzone (asperger, ADHD) oraz które czują brak pewności siebie w grupie i mają problem z dyscypliną. CrossFit Kid to nie tylko zajęcia fizyczne ale przede wszystkim zajęcia, które uczą.

Autorzy: Agnieszka Waszkiewicz – trenerka Crossfit Kids; Paulina Roos -pomysłodawczyni zajęć CF Kids & Teens.